Alates 2029. aastast jõustuvad Eestis uued reeglid piiratud juhtimisõigusega juhilubade saamiseks. Euroopa Komisjoni direktiivi kohaselt lubatakse B-kategooria sõidukeid juhtida ainult alates 17. eluaastast. See reform toob kaasa olulised muudatused noorte juhtide ja autokoolide jaoks ning avab uusi võimalusi Euroopa Liidu standardite raames.
Enne uute reeglite jõustumist said 16-aastased noored alustada juhtimispraktikat juhendaja juhendamisel, saades vastava loa. Selline praktika võimaldas noortel koguda vajalikku sõidukogemust enne täisealiseks saamist. Kuid Euroopa Komisjoni direktiiv kehtestab rangemad piirangud, motiveerides neid liiklusohutuse suurendamise ja liikmesriikide nõuete ühtlustamise vajadusega.
Kuigi Eesti pooldas vanusepiiri säilitamist 16 eluaastal ja pakkus välja teha sellest standard kõigis Euroopa riikides, lükati ettepanek tagasi. Nagu märkis Kliimaministeeriumi transpordi ja liikluse osakonna juht Margus Tähepõld, ei olnud suurimad Euroopa Liidu liikmesriigid valmis sellist lähenemist toetama, mis viitab nende ettevaatlikkusele ja riigipõhistele prioriteetidele.
Uus muudatus on tekitanud Eesti noorte seas vastakaid tundeid. Varasema lähenemise pooldajad toovad esile selle praktilise kasu: mida varem juhikoolitus algab, seda rohkem võimalusi on omandada sõiduoskusi enne täieliku juhiloa saamist. Siiski, Transpordiameti andmetel saavad piiratud juhtimisõigusega juhiloa igal aastal umbes 300 noort, mis teeb muudatuse ulatuse suhteliselt väikseks.
Samas pakub direktiiv ka positiivseid külgi. Tulevikus võivad piiratud juhtimisõigusega juhid liikuda juhendaja saatel kogu Euroopa Liidu territooriumil, mis varem polnud võimalik. Lisaks kaob kohustus teha 18-aastaselt täiendav eksam täielike juhilubade saamiseks, mis lihtsustab protsessi paljude noorte juhtide jaoks.
Märkimisväärsed muutused toimuvad ka autokoolide õppesüsteemis. Alates 2029. aastast muutub automaatkäigukastiga autolt manuaalkäigukastiga autole üleminek lihtsamaks, kuna piisab vaid seitsmetunnise lisakursuse läbimisest. Varem oli selliseks üleminekuks nõutav eksami uuesti sooritamine, mis oli juhtidele lisatakistuseks.
Innovatiivset lähenemist näitab ka digitaalse juhiloa kasutuselevõtt. Uus direktiiv näeb ette digitaalsete juhilubade võimaluse, mida saab hoida nutitelefonis või muudes seadmetes. See on samm mugavuse ja moderniseerimise poole, kuid füüsilised juhiload jäävad kättesaadavaks neile, kes eelistavad traditsioonilist dokumenti või vajavad seda riikides, kus digitaalseid juhilube veel ei tunnustata.
Hoolimata piiratud juhtimisõiguse saamise vanusepiiri tõstmisest säilib Eestis võimalus 16-aastastel alustada praktikat juhendaja juhendamisel. See on oluline reformi osa, mis võimaldab noortel turvaliselt õppida sõidukijuhtimist, järgides uusi norme. Juhendajad, kes selles programmis osalevad, peavad saama vastava loa Transpordiametist, mis lisab kontrolli ja vastutuse taset.
Seega on 2029. aastal jõustuvad uued reeglid sammuks Euroopa Liidu standardite ühtlustamise, liiklusohutuse suurendamise ja tehnoloogiliste uuenduste juurutamise poole. Samal ajal pakuvad need tasakaalustatud lähenemist, mis arvestab nii noorte juhtide kui ka autokoolide huve. Samas nõuavad need Eesti ühiskonnalt kohanemist ja võimalikku juhikoolituse lähenemise ümberhindamist.